Design-ügy

Télűzés mesterfokon – avagy a busómaszkról designer szemmel

 Ha február van és farsang, akkor bizony Mohács és a busójárás is terítékre kerül.

       Ki ne ismerné ezeket a hatalmas és félelmetes maszkos alakokat, akik a farsangi időszak végén, nagy csinnadratta közepette vonulnak fel s alá Mohács utcáin a lányokat – és persze a telet – ijesztgetve. Számtalan legenda kering körülöttük. Mi most viszont inkább arra vállalkoztunk, hogy a busómaszk  párhuzamait felkutassuk a kortárs divatban.

Fotó: http://denischbusomaszk.hu

Rejtőzködés és új arc

       Kezdjük például azzal, hogy miért is vonzódunk az álarc iránt mind a mai napig? Mondjuk, mert felismerhetetlenné akarjuk tenni magunkat? Esetleg a móka kedvéért egy másik szerepbe bújnánk? Szerencsénkre nekünk ma már nem kell a farsangig várni azért, hogy ezt megtegyük. Itt van ugyanis a divat világa, aminek segítségével bármikor személyiséget válthatunk, vagy ráerősíthetünk a meglévőre. Persze minél nagyobb az álarc, annál hatékonyabb a rejtőzködés és annál kisebb a lelepleződés esélye, amire a busók is különösen nagy hangsúlyt fektettek.  

Szóval van közös pont például a “légy napszemüvegben” és az UNESCO szellemi örökség reprezentatív listájára 2009-ben felkerülő busómaszkban? A válasz határozottan igen. Vajon miért jön vissza a divatba évről évre a hatalmas, fél arcunkat kitakaró, vagy éppen egészen új külsőt kölcsönző extravagáns napszemüveg? Ugye, ugye? Manapság is jó olykor elbújni kicsit a világ elől, vagy épp egy vágyott imázst közvetíteni magunkról. Tudatosan vagy nem, de egy határt húzunk az álarccal és egy szemüveggel is a világ és magunk közé, kihasználva ugyanazt a vizuális eszköztárat, amit a busómaszk ma még aktív faragómesterei és a Jimmy Choo szemüvegtervezői is épp ugyanúgy alkalmaznak. 

Fotó: https://row.jimmychoo.com

Állati tulajdonságok

       A hagyományosan fűzfából faragott maszkot állati eredetű részletek díszítik, állati vérrel festik meg. A félelemkeltés növelése mellett ennek az is a célja, hogy az állat erejét átültessék a maszk viselőjére.  Legalábbis ez a tudatalatti gondolatsor játszódik le bennünk mikor ilyen tárgyakat magunkra veszünk, a divat pedig a mai napig rendszeresen feleleveníti és használja ezeket az ösztönös vonzódásainkat. A szarvak például a férfiasság, a férfierő megtestesítése mellett az ördög szimbólumaként is értelmezhetők, de sok esetben a dominancia jelképeként is alkamazzák. 

Fotó: https://pearlsandswine.com/
Fotó: https://pearlsandswine.com

Hasonszőrű a hasonszőrűvel

      A különböző busócsoportok, mint a kürtös, teknős vagy ördögkerekesek mind sajátos faragási és díszítési módszert alkalmaznak, amivel az összetartozásukat fejezik ki. Ahogy teszi ezt a divat is a maga módján: amikor egy terméket megveszünk, akarva-akaratlanul is egy közösség részeivé is válunk azokkal, akik hasonló képet szeretnének mutatni magunkról, mint mi magunk. Izgalmas dolog ezt végiggondolni időről időre.

Fotó: https://www.mohacsibusojaras.hu

          Ha valaki imádja a maszkabál hangulatot és személyesen szeretné megtapasztalni a fentieket, irány Mohács a hétvégén. Ha pedig saját busómaszkot szeretnétek beszerezni otthonra, keressetek fel egy szuvenír bolt, de népi iparművész faragóktól is rendelhettek saját télűző maszkot. Ha ennél visszafogottabban engednétek csak be a busókat a lakásotokba, a tősgyköres mohácsi Tatai Tibor busóalakos tárgyait ajánljuk a figyelmetekbe.

Related Posts