Kiáltvány a kézműves szakmákért 

Kiáltvány a kézműves szakmákért 

Kirakat - 2020.02.24

Katti Zoób retrospektív kiállításán jártunk.

    Egy átlagos, kronológiai sorrendbe szedett tárlatvezetés helyett olyan őszinte és bensőséges beszélgetés kerekedett műhelytitkokról és a márka lelkületéről, ami még közvetlenebbé és izgalmasabbá tette az egyébként is rendkívül szerethető divatmárkát. 

Fotó: designia.hu

     A Kiss Szilárd stylist által összeállított retrospektív kiállítás minden darabja a kézművesség,  szakmai tudás és mély szakmai alázat előtt tiszteleg. Mindez fémjelzi a Katti Zoób márkát és annak elmúlt,  több mint 25 évét. 

Fotó: designia.hu

    Nem volt olyan kiállított ruha, aminek a története ne mesélt volna az ambivalens anyagok párosításának szakmai kihívásairól, egy-egy kézműves szakma brillírozásáról. Mint kiderült, a kiállított darabok többségét tudatosan rejtegette Kati a vásárlók elől, hogy egyfajta korlenyomatot, egy-egy fontosabb alkotói mérföldkövet, vagy kihívásokkal teli tervezést megörökítsen a márka életéből.  

Fotó: designia.hu

     Szó esett a műhelyvezető személyének kulcsszerepéről, a szamár motívum eredetéről – amiből mind a mai napig évente készít egyet a lánya születésnapjára-, vagy az első nagy nemzetközi megjelenésükről Párizsban még 1997-ből. A sanghaji kiállításra készült ruhák pedig a magyar és kínai kultúra közös pontjait jelenítik meg például a páva motívum által. 

Fotó: designia.hu

     Láthatóak olyan ikonikus darabok, mint a márka egyik legrégebbi alkotása (fentebb), aminek a hímzése még egy körúti kézműves műhelyben készült, vagy a tervező édesanyja által készített gobeline párnahuzatot magába foglaló ruha (alább). Számos külső inspiráció ismerhető fel a jelmez és az haute couture határán mozgó darabokban: a magyar népművészet, vagy épp egy európai népmese világából kiemelt motívumkincsek, az angyal motívum, ami egy bútormárka új kollekciójának bemutatójára készült és még sorolhatnánk. 

 

Fotó: designia.hu

   

Fotó: designia.hu

    A motívumok mellett azonban az anyaghasználat is mestermunkáról és a természetességre törekvésről tanúskodik. Akad olyan szoknya, amiben 30 méter organza vágatlanul van jelen, kihasználva az anyag természetes struktúráját és tulajdonságait. 

Fotó:designia.hu

     A külön teremben kiállított fehér babák mint egy összefoglalóként, majdnem harminc különböző díszítőművészetet mutatnak be a márka életéből, a középkori fűzőktől egészen a kalotaszegi népi hímzéseken át a legmodernebb, de kizárólag kézműves technikákig.

 

Fotó: designia.hu

Fotó:designia.hu

     Egyfajta kiáltványnak szánták ezt a kiállítást a megálmodói. Elsősorban a kézműves szakmák, a kézműves tudás, a kézzel való alkotás szépségét kívánták bemutatni, ezen keresztül pedig a kézművésesség méltóságát erősíteni. Ahogy Kati Zoób vallott a tárlaton, egy nagyon mély lelki vonzódást érez az Art Deco korszaka iránt, épp amiatt, mert ez a mozgalom a tömeggyártás indulásának korszakában azért jött létre, hogy támogassa és megőrizze a kézműves díszítőművészetet. Mint ahogy fogalmazott, az Art Deco korszaka a mai napig tart és mindaddig tartani is fog, amíg a kézművességet életben tartjuk. 

     A márkával legközelebb a Budapest Fashion Week-en találkozhattok majd.